Bliv klogere på, hvordan off-page SEO kan hjælpe dig og din forretning

Hvis du gerne vil opnå bedre placeringer i søgemaskinernes organiske resultater, så skal du i gang med at arbejde med SEO. SEO betyder nemlig søgemaskineoptimering, og det handler i det store og hele om at kunne give det bedste resultat på brugeres forespørgsler og søgninger.

Har du besluttet dig for at gå i krig med SEO, skal du vide, at der er mange faktorer, som spiller ind, når det gælder om at nå til tops i søgemaskinernes resultater. Du kan nemlig arbejde med både on-page og off-page SEO.

Begge måder at arbejde med SEO på kan være gavnlige for dig, så tag en ting ad gangen, så du ikke går i gang med mere, end du kan overskue. Det bedste ville dog være at starte med on-page SEO, så du har et stærkt fundament. I denne artikel vil vi gøre dig klogere på, hvordan du kan bruge off-page SEO til at opnå bedre placeringer.

Hvad er off-page SEO?

Off-page SEO refererer til alle de SEO-aktiviteter, du laver uden for dit website, som har det formål at give dig bedre placeringer i søgemaskinerne. Du skal tænke på off-page SEO, som en måde hvorpå du kan eksponere dit brand – jo flere der snakker om dig og dit website, jo mere ser søgemaskinerne det som anbefalinger.

Områder, du kan arbejde med, inden for off-page SEO er linkbuilding, sociale medier og Google My Business. På hver deres måde kan de hjælpe dig med at få skabt kvalitetslinks og eksponeringer, så du bliver mere attraktiv end dine konkurrenter over for søgemaskinerne.

  1. Opbyg en stærk linkprofil

En stærk linkprofil opbygges gennem linkbuilding, og det er nok den metode, de fleste tænker på, når vi snakker off-page SEO, fordi det er en yderst vigtig faktor i at skaffe sig gode placeringer på bl.a. Google.

Eksterne hjemmesider, der linker ind til din, anser Google som troværdige anbefalinger, der i sidste ende giver dig autoritet. Det bliver belønnet i de organiske søgeresultater, da stærke linkprofiler placeres højere på listen.

Du skal dog være opmærksom på, at det i større grad handler om kvalitet frem for kvantitet. Så det er ikke nok at få mange til at linke ind til din side. De eksterne linkprofiler skal have relevans og autoritet for din branche for at kunne styrke din egen.

  1. Skab mere troværdig med synlighed af sociale medie-profiler

Selvom sociale medier ikke har nogen direkte indflydelse på dine placeringer i søgeresultaterne, kan de alligevel hjælpe dig godt på vej. Sociale medier er nemlig gode til interaktion med brugere, og har din virksomhed flere profiler på forskellige sociale medier, er det bare om at få disse integreret på din hjemmeside.

På samme måde, som en adresse og telefonnummer er med til at opbygge din virksomheds troværdighed, har linkene til dine SoMe-kanaler på din hjemmeside samme funktion. Tilstedeværelsen af din virksomheds sociale medie-profiler på hjemmesiden sender et positivt signal til både brugere og Google, som bruger dem til at verificere dig.

  1. Brug Google My Business som værktøj

Har du ikke prøvet Google My Business endnu, så er det med at komme i gang. Google My Business (GMB) er et genialt værktøj til at interagere med mulige kunder via Google, så du opnår større synlighed. Har din virksomhed, butik eller lignende en fysisk adresse, kan GMB være vigtigt for dig, da lokale søgninger lige pludselig bliver relevante.

Med Google My Business bliver det endnu nemmere for dig at opnå større og flere eksponeringer på de søgeord, som er relevante for dig. Det giver dig (næsten) uendelige muligheder for at tiltrække flere brugeres opmærksomhed. Du kan fx opnå større synlighed via Google Maps, tilknytte billeder og gode tilbud til din virksomhedsprofil og give kunderne mulighed for at interagere med dig via sms, opkald eller anmeldelser.

admin